czwartek, 10 maja 2007

General Tso's Chicken

Tak zwany Kurczak Generała Tso.


Jest to przepis na jedno z najbardziej populranych (być może najpopularniejsze) dań serwowanych w chińskich retsauracjach/bufetach w Stanach Zjednoczonych, Ohio i wielu innych miejsach na świecie. Danie jest naprawdę wyśmienite i mimo wymyślnych składników, które mogą zniechęcić niektórych kucharzy, warto spróbować. W razie problemów z interpretacją i zdobyciem składników odsyłam do etykiety "składniki" na moim blogu, która zawiera opisy i sugestie do bardziej wymyślnych składników.

Czas przygotowania: 60 minut
Proporcje: dla 2-3 osób

Składniki:
  • 0,5 kg ciemnego mięsa kurczaka (filety z uda kurczaka)
  • 1 cebula dymka (młoda cebula ze szczypiorkiem)
  • 2-3 małe papryczki chilli
  • olej (do głębokiego smażenia)
  • 2 papryki (najlepiej jedna czerowona i jedna zielona)
  • brokuły
  • 2 woreczki ryżu
Ciasto:
  • 1,5 łyżki sosu sojowego (najlepiej ciemnego)
  • 0,5 łyżeczki białego pieprzu zmielonego
  • 1 jajko
  • 0,5 szklanki mąki ku
  • woda
Sos:
  • 2 łyżka mąki kukurydzianej
  • 1 łyżka mąki zmieniaczanej
  • 3 łyżka wody
  • 2 ząbki czosnku (wyciśnięty)
  • 1 cm korzenia imbiru (cienko posiekany)
  • 3 łyżki cukru
  • 3 łyżki sosu sojowego
  • 3 łyżka białego octu (najlepiej ryżowego)
  • 3 łyżka białego wina chińskiego (można zastąpić wytrawnym Sherry)
  • 0,5 łyżeczki vegety
  • 1 łyżeczka sosu hoisin
  • 2 łyżeczki chińskiej pasty chilli z czosnkiem
  • 8-12 ziarenek pieprzu czarnego

Przygotowanie:
  • Wymieszać wszystkie składniki na sos (mieszać do rozpuszczenia cukru) i dostawić do lodówki.
  • Posiekać drobno chilli oraz cebulę. Pokroić w cienkie plastry paprykę. Brokuły rozdzielić na pół i obie połowy rodrobić na małe kawałki. Jedną połowę dodać do reszty warzyw, a drugą podgotować i odstawić. W międzyczasie ugotować ryż.
  • Wymieszać wszystkie składniki na ciasto, jeśli będzie zbyt gęste, dodać kilka łyżek wody. Pokroić mięso kurczaka w kostkę 2 cm, wrzucić do sosu i wymieszać tak aby ciasto dokładnie pokryło kawałki mięsa.
  • Rozgrzać olej w patelni (sporo oleju, tak aby kawałki mięsa zatopiły się w całości), smażyć mięso w 2 porcjach, wrzucać kawałki po kolei tak, żeby się nie posklejały. Po usmażeniu osączyć z oleju w papierowym ręczniku.
  • Rozgrzać olej w woku/patelni, krótko podsmażyć na półsurowo warzywa (chilli, cebula, papryka, surowe brokóły), zamieszać i wlać sos, dodać kurczaka i gotować mieszając, aż sos zgęstnieje.
  • Podawać z ryżem i podgotowanymi brokułami. Oczywiście za sztućce obieramy chińskie pałeczki.
Smacznego !

9 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Wielkie dzięki za przepis
Szukałem go ,jak w USA generala raz zjadłem tak mnie już prześladuje cały czas ;)

rokshill pisze...

Bardzo mi miło, że mogłem pomóc. Ja również uwielbiam to danie - w Stanach (okolice New York, Cunnecticut) smakuje wyśmienicie, to prawda. Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Unknown pisze...

No w końcu zjem sobie ulubione danie z usa, jedyne co mi tam smakowało, też w Connecticut jadłem. W Polsce w restauracji chińskiej A-Dong jak pytałem o te danie to patrzeli jak na wariata! :)

Anonimowy pisze...

dokładnie przesladuje w stanach nie bylam ale jadlam prosto ze stanow no pare godz lecial do mnie ale teraz juz nie moze przyleciec niestety i od kiedy go zjadlam kocham kocham jestem w londynie i zdziwiona nigdzie nia ma generala masakra ale teraz zrobie sama chociaz napewno to nie to samo mam nadzieje ze odwiedze kiedys usa zeby zjesc generala bo niby po co tam leciec heheheh

Anonimowy pisze...

Możesz podać dokładnie co to za mąka, która ma być dodana do ciasta? Jak rozumieć mąkę KU?

Anonimowy pisze...

ZROBIŁEM WEDŁUG PRZEPISU, ALE NIE WIEM CZY W USA TAM GDZIE JEDLIŚCIE TEGO KURCZAKA TO TAK SMAKOWAŁ, JEŻELI TAK TO WSPÓŁCZUJĘ BO W STRONACH GDZIE JA GO JADŁEM SMAK BYŁ ZUPEŁNIE INNY, TO CO ZROBIŁEM WEDŁUG PRZEPISU NIE BYŁO SMACZNE, WYDAŁEM KUPĘ KASY NA PRZYPRAWY A JAK KURCZAKA NIE BYŁO TAK NIE BYŁO.

Anonimowy pisze...

To coś musiałeś 'schrznić' bo dobrze wykonany general nie jest porównywalny z jakąkolwiek chińszczyzną.
mąka ku... to mąka kukurydziana trzeba czytać z kontekstu ;p
pzdr

Luki pisze...

Rewelacja, tylko zamiast piersi z kurczaka polecam kupić udka, obrać ze skóry, wykroić kość i poćwiartować. Moim skromnym dużo lepsze. Pozdrawiam fanów Tso

Anonimowy pisze...

jeszcze jest dobry sesame chicken... wyglada i smakuje tak samo.. tyle ze kurczak posypany jest sezamem. a z tym generalem w stanach,.. zalezy z jakiej restauracji chinskiej... bo nieraz mi sie wydawalo ze chyba szczura zjadlem.... :D